- Hem
- / Omsorg och stöd
- / Äldre
- / Hemtjänst
- / Fast omsorgskontakt
Fast omsorgskontakt
Enligt socialtjänstlagen är det krav på att den som har hemtjänst ska erbjudas fast omsorgskontakt, som ska vara en utsedd person.
Syftet med en fast omsorgskontakt är att tillgodose behov av kontinuitet, trygghet, individanpassad omsorg och samordning för den omsorgstagare som har hemtjänst. I uppdraget ingår bland annat att tillsammans med omsorgstagaren upprätta en genomförandeplan. Genomförandeplanen beskriver hur beviljade insatser ska verkställas utifrån individens önskemål och behov.
Rutin kring fast omsorgskontakt
Om rutinen
Rutinen uppdaterades senast 2022-08-19. Den har fastställts av social- och myndighetsnämnden och gäller tillsvidare. Hemtjänstpersonal, enhetschefer, legitimerad personal behöver ha kännedom om rutinen.
Med anledning av den nya bestämmelsen som infördes den 1 juli 2022 i socialtjänstlagen (2001:453), SoL, med krav på att den som har hemtjänst ska erbjudas en fast omsorgskontakt, har denna riktlinje upprättats. Syftet med en fast omsorgskontakt är att tillgodose behov av kontinuitet, trygghet, individanpassad omsorg och samordning för den omsorgstagare som har hemtjänst. Det är centrala aspekter av god kvalitet i hemtjänsten.
Erbjudande om fast omsorgskontakt
Den som har beviljats hemtjänst med stöd av 4 kap. 1 eller 2 a § SoL skall erbjudas en fast omsorgskontakt. En fast omsorgskontakt ska erbjudas oavsett den enskildes ålder. Huvudregeln är att en fast omsorgskontakt alltid ska erbjudas om det inte bedöms uppenbart obehövligt. Omsorgstagare som enbart har trygghetslarm, matdistribution eller hjälp med städning eller inköp behöver ej alltid erbjudas fast omsorgskontakt. Dock behövs en individuell bedömning i varje enskilt ärende för att se om undantag behöver göras, exempelvis om en vårdtagare har mycket begränsat socialt nätverk eller en kognitiv nedsättning.
Den fasta omsorgskontakten skall vara en utpekad person som har god personkännedom. Informationen om möjligheten att få en fast omsorgskontakt ska ges på ett tydligt- och för den enskilde- anpassat sätt. En omsorgstagare kan ha svårigheter med att ta till sig information eller ge uttryck för sin vilja. Det är viktigt att informationen och erbjudandet om den fasta omsorgskontakten utformas och framförs på ett sätt som är anpassat efter omsorgstagarens förmågor och förutsättningar.
Dokumentation
Erbjudande om fast omsorgskontakt skall dokumenteras i journalen och dokumentationen skall ange vem som har utsetts som fast omsorgskontakt eller om en person tackat nej till erbjudande om fast omsorgskontakt. Med fördel kan man ha en vice omsorgskontakt så att ansvar delas vid eventuell frånvaro.
Den fasta omsorgskontaktens uppdrag
Den fasta omsorgskontaktens uppgift är att skapa en trygg och individanpassad omsorgssituation och den som arbetar som fast omsorgskontakt behöver lära känna sin brukare. Det innebär i sin tur att den fasta omsorgskontakten behöver träffa brukaren med regelbundenhet. Därmed bör, i möjligaste mån, den fasta omsorgskontakten utföra merparten av insatserna hemma hos den enskilde. Genom god personkännedom får omsorgskontakten en helhetsbild av brukarens situation och kan notera förändringar i hälso- och funktionstillstånd.
I första hand bör omsorgskontaktens uppdrag handla om att arbeta i en nära relation till brukaren och skapa en helhetsbild av dennes situation och anpassa stödet utefter den enskildes individuella behov. Att planera och följa upp genomförandet av omsorgen är en uppgift för omsorgskontakten. Genomförandeplanen är en överenskommelse mellan brukaren och hemtjänstenheten om vilket stöd brukaren behöver utifrån de insatser som biståndshandläggare beviljat och som också beskriver hur en beslutad insats ska genomföras hos den enskilde. Därmed är upprättandet av genomförandeplan en viktig uppgift för omsorgskontakten samt att följa upp utförandet av insatserna och vid behov revidera genomförandeplanen.
Omsorgskontakten bör också i möjligaste mån verka för samordning med andra yrkesgrupper, som till exempel legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal. Samordning kan åstadkommas genom att den fasta omsorgskontakten, med beaktande av regelverken om sekretess och tystnadsplikt, informerar och samverkar med anhöriga, närstående, arbetslaget i hemtjänsten, andra utförare och aktuella yrkesgrupper som är delaktiga i den äldres vård, omsorg och tandvård. Den fasta omsorgskontakten bör också medverka vid uppföljningsmöten med exempelvis biståndshandläggare eller delta vid SIP möten.
Den fasta omsorgskontakt skall också vara ett stöd för anhöriga för att öka känslan av trygghet. Anhöriga ska ges möjlighet att höra av sig till den fasta omsorgskontakten som känner brukaren väl och med beaktande av regelverket om sekretess kunna kommunicera exempelvis förändringar i hälsotillståndet.
Vem kan utses till fast omsorgskontakt?
Behoven hos brukare med hemtjänst är ofta komplexa och omfattande vilket ställer särskilda krav på kompetens för att den som utses till en fast omsorgskontakt ska kunna utföra sitt arbete på ett sätt som är tryggt och säkert för omsorgstagaren. Mot den bakgrunden kommer det från och med den 1 juli 2023 vara ett krav att den som utses till fast omsorgskontakt ska ha yrkestiteln undersköterska.
Senast uppdaterad